vrijdag 20 februari 2009

Harissa

Click on the english flag to show the recipe in english.

Ik zag een recept voor Marokkaanse tomatensoep op een Nederlandse foodblog, http://www.eetschrijven.nl. Het leek me wel wat en ik besloot het eens te proberen. Een van de ingredienten was Harissa. Dat had ik niet in de voorraadkast, maar trouwens, zelfgemaakt is veel lekkerder. Ik googlede wat en vond meerdere recepten. Ik bekeek ze en maakte onderstaand recept. (Later deze week volgt het recept voor Marokaanse tomatensoep.)

Ingredienten
4 rode chilliepepers (of meer als je van heet houdt. Sommige recepten had er zelfs 12)
1 geroosterde rode paprika, zonder zaadjes en schil. Ik heb ze uit een pot genomen.
2 teentjes knoflook
1 tl gemalen komijn
1 tl gemalen korianderpoeder
½ tl zout
handvol platte peterselie
handvol korianderblaadjes of muntlbaadjes
30 ml olijfolie

Verwijder de zaadjes van de paprika. Hak in grote stukken in stop in een keukenmachine of blender. Voeg de overige ingredienten toe, behalve de olie. Mix tot je een gladde pasta krijgt. Roer de olijfolie erdoor met een lepel.
Breng op smaak met zout en peper.

Harissa

Ingredients
4 red chillies (or more if you like it hot, I saw recipes that used up to 12)
1 chargrilled red bell pepper, without skin and seeds. I used one from a jar.
2 cloves of garlic
1 tsp ground cumin
1 tsp ground coriander
½ tsp salt
handful of flatleaf parsley
handful of coriander leaves or mint leaves
30 ml olive oil

Method
Deseed the chillies. Chop in big chunks and put in a little foodprocessor or blender.
Add the rest of the ingredients, except for the oil.
Blend until you get a smooth paste.
Stir in the olive oil with a spoon.
Season to taste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...