zondag 18 oktober 2009

Pompoenrisotto



Sinds de vakantie in Italië maak ik wat vaker risotto. Hier is een variant met pompoen.



Ik had een behoorlijk grote butternut squash gekocht en ongeveer een derde daarvan heb ik hiervoor gebruikt.Het zal ongeveer 500 g pompoenvlees zijn geweest.
Eerst sneed in de pompoen in blokjes en deed die 30 minuten in een oven van 220°C.
Terwijl dat roosterde, fruitte ik een gesnipperd uitje in 2 el boter. Toen de ui zacht was (maar niet bruin), kieperde ik 120 g risottorijst erbij (voor 2 personen) en roerde net zo lang tot alle rijstkorrels met een glanzend laagje vet bedekt waren en ze er wat glazig uitzagen.
Dat bluste ik af met een klein glas droge witte wijn. Ik wachtte tot het vocht zo goed als weg was en voegde daar zoveel hete groentebouillon bij dat de rijst net onderstond. Nu moet je af en toe roeren om te voorkomen dat de rijst aanbakt en wachten tot het wat ingekookt is.
Dan gaat er weer groentebouillon bij tot het net onder staat en weer roeren en en laten inkoken. Doe dit net zo lang tot je er ongeveer 300 ml bouillon bij hebt gedaan. Proef de rijst na 13 minuten of ze gaar genoeg is.
Zo niet, laat dan nog een paar minuten koken en proef weer, net zo lang tot het naar je zin is.
Ondertussen was de pompoen gaar. De helft ervan prakte ik met een vork tot een prutje en roerde dat door de risotto. Ik bakte een paar blaadjes verse salie zachtjes.
Ik serveerde de risotto met de overige pompoenblokjes erop en daarop de salieblaadjes. En een gebakken kippepootje.



Wil je alles weten over het koken van risotto? Kijk dan op de site van Cooking Club. Heel leerzaam.

Risotto with butternut squash and sage
I bought a large butternut squash. I used about one third of it for this recipe. I guess it was about 500 g of squash.
First I cubed the squash and roasted them in a hot oven (220°C) for 30 minutes
In the meantime, I cooked one chopped onion in 2 tbsp of butter. When the onion had softened, but not browned, I added 120 g arborio rice and stirred until alle the rice grains were coated with the butter.
I threw in a small glass of dry white wine and waited until there was hardly any liquid left. Then I added a ladle full of hot vegetable stock.
I stirred to prevent the rice to burn. When almost no liquid was left, I added another ladle full of hot vegetable stock. I repeated that until all the stock had been used up, and about 15 minutes had passed. The total amount was about 300 ml of hot vegetable stock.
Now the squash was ready. I puréed half of it and added that to the risotto. I fried some sage leaves.
I served the risotto with the rest of the cubed squash and sage leaves on top. And with some fried chicken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...