maandag 18 april 2011

Saag gosht



Ik had een lekkere lamsbout gekocht en een Indiase curry leek me wel wat. De smaak van het lamsvlees is goed opgewassen tegen de specerijen. Door de vele groenten wordt het een complete, uitgebalanceerde maaltijd. Ik heb er spinazie, bloemkool en tomaat door gedaan. De volgende keer maal ik de kruidnagels eerst. Er zaten behoorlijk wat hele kruidnagels in, en omdat bijten op een hele kruidnagel wat teveel van het goede is, moeten de eters het eruit vissen. Dat vond ik minder handig.



Snijd 1 kg lamsvlees (van de bout) in blokjes.
Verhit wat ghee of olie in een braadpan en voeg 2 tl komijnzaadjes en 2 tl kruidnagels.
Hak 2 uien fijn en voeg ze toe.
Hak ook 2 el verse knoflook en 2 el verse gemberwortel fijn en voeg die ook toe.

Doe er dan 1 tl chili poeder, 1 tl kurkuma en 2 tl zout, en roerbak even tot de geuren loskomen.

Voeg het vlees toe. Wacht tot het vocht verdampt is en het vlees bruin wordt. Voeg 375 ml water toe, leg het deksel op de pan, zet het vuur laag en laat 45 minuten stoven. Afhankelijk van welke groenten je gebruikt, voeg je ze vroeger of later toe. Harde groenten eerder, want die hebben langer nodig om gaar te worden. Ik heb bloemkool gebruikt, en dat is snel gaar, dus dat heb ik laat toegevoegd. Wortel, koolraap en knolselderij zullen er vast ook goed bij smaken.

Voeg 3 fijngesneden tomaten toe, en kook nog 10 minuten. Voeg 400 g spinazie toe, zet het vuur hoog en laat de spinazie slinken. Breng op smaak met zout en strooi er nog wat een ½ tl van kruidnagel, nootmuskaat, kardemom toe.

Serveer met rijst.


Uit het boek:





Saag gosht

I had bought a leg of lamb and wanted to make an Indian curry with it. The lambsmeat stands up well against all the spices. Because there are a lot of vegetables in it too, it is a well balanced, complete meal. I used spinach, cauliflower and tomato. What I would do different next time though, is grind the cloves first. Because it contained quite a lot of whole cloves, and biting on a whole clove is too much of a good thing, the diners had to fish them out.

Dice 1 kg lambs meat (from the leg).
Heat ghee or oil in a Dutch oven. Add 2 tsp cumin seeds and 2 tsp cloves. Chop 2 onions and add them to the pot.
Also chop 2 tbsp garlic and 2 tbsp fresh ginger, add to the pot, fry a minute.
Add 1 tsp chili powder, 1 tsp turmeric and 2 tsp salt, and fry until fragrant.

Add the meat to the pot. Wait until the juice have evaporated and the meat browns. Then add 1½ cups of water, cover, lower the heat and let simmer for 45 minutes.

Depending on which kind of vegetables you'd like to add, add them sooner or later during the simmering. I used cauliflower so I added that rather late, because it cooks fast. Vegetables like carrot, celery or turnip maybe need a little longer.

Add 3 chopped tomatoes, and cook for 10 minutes. Add 400 g spinach and let it wilt. Season to taste with salt. Sprinkle ½ tsp each of ground cloves, ground nutmeg and ground cardemom.

Serve with rice.

3 opmerkingen:

  1. Wow dat ziet er lekker uit.
    Ik maak regelmatig Indiase Curry's, stukje 'uitvissen' hoort er gewoon bij!Ja het is even wenen maar hier wordt er niet (meer) geklaagd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ikzelf zou er ook niet zo mee zitten, maar mijn man houdt er niet van. Die is sowieso wat pietluttig, hij houdt er bijvoorbeeld helemaal niet van om eten met zijn vingers vast te pakken. Dus lekker kluiven van een kippepoot is er niet bij, en garnalen in de schaal ook niet. Jammer, maar daar houd je dan maar rekening mee. Waar mogelijk doe ik het apart: krijgt hij een kipfilet en ga ik lekker kluiven. Maar met die kruidnagels is dat niet te doen, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mannen hé! Ik ken ook zo'n persoon- mijn vader! Mijn moeder moest zijn sinaasappelen zelfs pellen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...